Chef och ledarskap
When you´re transparent with honesty and sincerity and within the guidelines of what´s considered professional in your work setting, people often find it inspiring.
Bakom varje mur av aggressivitet, avvisande beteende, klagomål och gnäll finns en människa med känslor och behov. Att lyssna empatiskt innebär att vi förmår stanna upp en stund och lyssnar bakom orden. Det betyder att vi lyssnar inte bara med öronen utan också med våra ögon och med vårt hjärta. Vi lyssnar efter känslor och behov och efter mening och längtan. Kraften i sann empati är enastående och ofta genererar det ny energi till handling.
Jag genomför introduktion av Nonviolent Communication (NVC) som en presentation/workshop från några timmar till en heldag eller fördjupad träning som kurs och då inkluderar det flera dagars träning.
För att hitta ett nytt språkbruk och integrera förhållningssättet är den praktiska träningen avgörande. Det finns färdiga träningsupplägg men det går även att skräddarsy med fokus på specifika områden. Planering sker alltid i samråd med dig som kund för att kunna fokusera på det viktigaste behoven i din organisation eller förening.
Om en träning i Nonviolent Communication ska ge effekt bör den omfatta tid för praktisk träning. Jag arbetar även med handledning, konflikthantering och medling baserat på värderingarna i NVC.
When you´re transparent with honesty and sincerity and within the guidelines of what´s considered professional in your work setting, people often find it inspiring.
”How I choose to look at any situation will greatly affect whether I have the power to change it or make matters worse”
Marshall Rosenberg